2013. február 27., szerda

Varga Domokos: Finn testvéreink

Mindig is vonzott Finnország, a finn kultúra, a nyelv, érdekelt a nyelvrokonság, szívesen tanultam volna csak úgy hobbiból finnül. Aztán a főiskolai kollégiumban a szobatársam barátja svéd volt, az ő beszélgetéseiken keresztül ez a vonzalom lassan kiterjedt egész Skandináviára, később dolgoztam dán, majd finn cégnél is, sok finn kollégám volt, érdekes volt megismerni őket, a hasonlóságaikat és a különbözőségeiket hozzánk, magyarokhoz képest, belelátni a kultúrájukba, kicsit közelebbről látni az országukat. Nagyon vágyom Skandináviába, szeretném bejárni az egészet a sarkkörig és tovább.
Varga Domokosnak eddig a Kutyafülűek című könyvét olvastam, nagy kedvenc lett már sok évvel ezelőtt, illetve később a Kölyökkóstolgató is tetszett. Így amikor ezzel a könyvvel találkoztam a rukkolán, és azt láttam, hogy Varga Domokos és Finnország, nem volt kérdés, hogy kell nekem. Nem olyan olvasmányos, mint amikor a gyerekeiről ír, sztorizgat, de érdekes kis könyvecske. Pici, vékony, kis táskában elfér, ha épp hosszabban kellett volna várakoznom valahol, néhány óra alatt kiolvastam volna, így igénybe vett pár estét.
Részben útleírás, részben emlékek gyűjteménye, van benne irodalmi elemzés, nyelvészet, történelem és néprajz. Mesél a fiatalkori finnországi utazásairól és arról is, amikor a már családos barátai készülnek ide, hozzájuk évekkel később. Ír városokról és a végtelen finn erdőségekről és lakóikról, iskolarendszerről és építészetről, hol fejcsóválva, hol irigyelve az ott kialakult rendszert. Szerintem nem egy olyan könyv ez, amely széleskörű érdeklődésre tarthat számot, de esetemben szerencsés kombináció volt, az író és a téma jól sikerült találkozása.

2 megjegyzés:

Szilvi írta...

ha még nem ismernéd, érdemes nyomon követni az útját :-)

https://www.facebook.com/SzazNapEszakonLantosGaborSzerzoiOldala?ref=stream

Timi írta...

Igen, megvan, már követem, köszi! :)