2013. január 5., szombat

Kertész Erzsébet: Csipkebolt Brüsszelben

Azt hiszem, említettem, hogy egy nagy volumenű, nehezen haladós könyvet olvasok, ami mellé időnként kell valami könnyedebb. Úgyhogy most pár ilyen beszámoló következik, aztán valamikor majd, egyszer blogolom azt a bizonyos nehezebbet is. Ez az egyik könnyed, ezt vittem karácsonyra anyukámékhoz olvasni, pár nap alatt végeztem is vele.
Kertész Erzsébet egyes könyveivel úgy vagyok, hogy nem ismerem a főszereplőt, így nem igazán érdekel az életrajza, de tudom, hogy az írás módját, a stílusát, a műfajt szeretem, biztosan tetszeni fog a könyv. Ebben az esetben is így lett, pár oldal után elmélyültem Jósika Miklósné, Podmaniczky Júlia élettörténetében. Kicsit szégyelltem olvasás közben, de Jósika Miklósról nem sokat tudok, nem is olvastam tőle, pedig a reformkor egyik legnagyobb írója volt. Így a felesége életrajzán keresztül őt is megismerhettem valamennyire. Nem szokványos az ő szerelmük, főleg abban a korban nem, Miklós ugyanis olyan 20-25 évvel lehetett idősebb Júliánál, gyakorlatilag az apja lehetett volna, voltak is vele egyidős fiai. Hét-nyolc évet vártak egymásra, arra, hogy Miklós felesége beleegyezzen a válásba a már teljesen kiürült házasságukban, és ők összeházasodhassanak. Nem sok boldog, nyugodt év várt az ifjú párra: házasságkötésükkor már küszöbön állt a forradalom, és ők ahogy tudtak, részt vettek benne, Miklós a politikában, Júlia követte férjét mindenhová, és a többi asszonnyal együtt a hátteret nyújtotta neki. Aztán a forradalom leverésével menekülniük kellett, és végül a brüsszeli emigrációban találtak új otthonra. A cím alapján, amikor még nem tudtam, kinek az élettörténete ez, nem is értettem, miért, milyen brüsszeli boltosasszonyról írt Kertész Erzsébet, aki általában nagy magyar nőalakokról szokott. Kiderült, a csipkebolt csak a könyv vége felé kerül szóba. Júlia igazi modern nőként csipkeboltot nyit Brüsszel belvárosában, ő tartja el a férjét, aki az emigrációban depressziós állapotba kerül, nem írhat magyarul, idegen nyelven pedig nem érzi magát képesnek rá... így amíg ki nem lábal ebből, addig Júlia teremti meg a szükséges jövedelmet. A könyv nem öleli át Júlia teljes életútját, igazából a forradalom előtti és utáni éveinek története. Aztán amikor kialakul az életük az emigrációban, házat építenek és végül otthon érzik magukat, a könyv is véget ér.

Nincsenek megjegyzések: