2012. július 22., vasárnap

Álmaim otthona

Az elmúlt két hétben nem vettem részt a játékban, azon kívül is lemaradtam a bloggal, valahogy nem fért volna bele az időmbe-kedvembe a hét gondolata. Az egyik kérdés nem is volt igazán nekem való, nehéznek találtam, a másikat tervezgettem, hogy majd megírom, mégis elmaradt. De a mostanit nem hagyom ki: milyen lenne álmaim otthona?
Keresgéltem a neten képet, de nem találtam olyat, amire rámondanám, hogy na ez az! Mert az én házam egy ötvözet. Ja, mindenképpen családi ház, az biztos. Nagy kerttel, de azért a most meglévőnél egy kicsit lehet kisebb. Egyszintes lenne, tágas, nagy alapterületű, nagy belső terekkel. Egy Balaton-felvidéki parasztházból és egy mediterrán családi házból lenne összegyúrva úgy valahogy, hogy hosszú egyenes, esetleg L alakú alaprajza lenne, de a hosszú egyenest még megdupláznám egy terasszal, ami télen bezárható üveges verandának. Ha L alakú lenne, akkor ugyanezt az L szárai által bezárt részre tenném. 
Lenne benne egy nagy, közös nappali-konyha-étkező, rusztikus, terrakotta járólappal, fehér falakkal, sok fa- és téglaburkolattal, szabadon álló tartóoszlopokkal és gerendákkal. A középpontban egy sütésre is alkalmas cserépkályha állna, a stílusba illően részben fehérre meszelve, részben kő- vagy téglaburkolattal. Ebben a helyiségben lenne egy íves, akár hullámos fal is, ami mellett végigkígyózna egy direkt oda készítetett ülőalkalmatosság, ez régi álmom. És a kályha mellett, a kemencesutban is lenne kialakított ülőhely. Ilyesmi:
Forrás: http://kisskalyha.blogspot.hu/2010/12/rusztikus-vakolt-cserepkalyha.html
Természetesen szép nagy konyhám lenne, fafrontos bútorokkal, magasan beépített sütővel, mosogatógéppel, sőt még a mosógépet is el tudnám képzelni a pultba beépítve. Ha ez a tér így egyben van, akkor a fehér szín illik bele, de azért el tudnám képzelni valami szép halványsárgával is, mint amilyen most is a nappalink és a konyhánk. Az étkező a kályha közelében lenne, központi helyen.
Ebből a térből nyílnának aztán a szobák: mindenkinek külön gyerekszoba, de ha rengeteg helyem lenne, akkor még pluszban egy nagy játszószoba. Nekünk hálószoba és dolgozószoba, abból elég lenne egy közös is. Mivel ez most az én álmom, a dolgozószobának kék fala lenne, fehérített fabútorokkal és sok zöld növénnyel. Növényből egyébként is mindenhova sokat szeretnék. És lenne egy külön könyvtárszoba is, nem nagy, de plafonig érő könyvespolcokkal és rengeteg, rengeteg könyvvel.
Luxusra nem vágyom, nem kell úszómedence meg szauna. És bár azt mondtam, hogy egyszintes, ezt inkább csak úgy értettem, hogy nem emeletes és nem tetőtér-beépítéses, viszont pince, az kell. Ott lenne ugyanis egy helyiség, ahol tornázni, edzeni lehet, és lenne egy másik, ami szintén régi álmom: egy naaagy, téglaburkolatú konyha-étkező-borospince, álmomban fennhéjázóan lovagteremnek hívom :) lovag nincs benne, viszont van egy hatalmas, vaskos, hosszú faasztal nagy székekkel, egy épített konyha - épített, azaz a szerkezete téglából van - és mivel borász nem vagyok és ilyen szinten nem értek hozzá, nem hordók állnának sorban, viszont lenne néhány borhűtőm, és itt rendeznék nagy családi-baráti vacsorákat. Ez a helyiség fentről, a lakásból és a kertből is megközelíthető lenne.
A házhoz csatlakozna egy olyan helyiség, ami három oldalról védett és árnyas, fedett, és ott is lehet enni, pihenni, élvezni nyáron a hűvöst. Gannán láttam ilyet, ott színnek hívták, mert egy kocsiszínből volt kialakítva:
Forrás: http://szallas.hu/K%C3%B6rte-Porta-Ganna
És a kertben is lenne egy épített nyári konyha, nem egy helyiség, hanem egy minden funkcióval bíró kemence-kályha-tűzhely. Gyönyörű, és nyáron nem a lakást fűtenénk a főzéssel. 
A kertben lenne mindenféle, ami most is, meg még pár bogyós gyümölcs és még több fa, kis tó is, pihenőpadok, függőágy, szóval szépen ki lenne dolgozva. Ja, garázs is kell, mégpedig ideálisan az is a ház alatt lenne. 
Az is fontos, hogy amit lehet, megújuló módon oldhassunk meg. Nem biztos, hogy teljes mértékben passzívházra gondolok, de vastag falakra, jó tájolásra, megfelelő árnyékolásra, napkollektorokra, szürkevíz használatára és hasonlókra, szóval minél környezetkímélőbb legyen és minél kevésbé függjön az energiaszolgáltatóktól.
Azt hiszem, nem vagyok nagyon elrugaszkodott. És ez csak egy verzió, el tudnék képzelni mást, modernebbet, színesebbet, mediterránabbat, kevésbé parasztházra emlékeztetőt, de az alapok azt hiszem, ezek. 
Viszont fontosnak tartom hozzátenni, hogy a jelenlegi életemben ez a mi kis házunk az ideális, a benne élőkkel együtt, és ha elkészül végre, teljes mértékben ő lesz álmaim háza :)

3 megjegyzés:

Gabka írta...

Hihetetlen módon hasonló az ízlésünk! :-) Lehet, hogy ezt majd meg is írom posztban én is, jó téma, tetszik! Főleg, hogy mostanában porondon van pont a téma nálunk - említettem is, hogy költözés, Balatonfelvidék... Na, ha elalszanak a kölköncök, meg is írom!:-)))

mágika írta...

Ó, Timi, a Te álomhómod nekem is pont megfelelne :) Most jöttem haza a Balatonfelvidékről, még a retinámba vésve őrzöm a tornácok képét :)

Emese írta...

Olyan jól el tudtam képzelni az írásod alapján, hogy milyen ház lenne..., tényleg kéne egyszer könyved írnod, én biztos megvenném.