2012. szeptember 27., csütörtök

Szendi Gábor: Paleolit táplálkozás

Elolvastam végre ezt a könyvet is. Érdekes volt a hozzáállásom, ugyanis megvettem még júniusban a paleos alapanyagokkal együtt, aztán nem mertem elolvasni. Szkeptikus vagyok, vagy talán már csak voltam, és arra gondoltam, mi van, ha ez is csak egy új üzleti fogás, ha Szendi Gábor is csak arról akar meggyőzni, hogy vegyem meg az ő termékeit, vásároljak a hozzá biztosan kötődő paleoshopokban, és akkor majd ő jól meggazdagszik az olvasóin, miközben azok esetleg  nem is nyernek semmit. Viszont szkeptikus vagyok a modern orvoslással kapcsolatban is, nem könnyű velem :) Így aztán, bár ez nem tudom, mennyire logikus, először elkezdtem kipróbálni az étrendet, és csak aztán jutottam el az elolvasásáig, addig, hogy miért is működik, miért jó. Most meg ott tartok, hogy ingyen osztogatnám ezt a könyvet az utcasarkokon és az aluljárókban, de komolyan, előjegyzéseket fogadok, szívesen kölcsönadom bárkinek, mert elég meggyőzőnek tűnik. 
Nem arról szól, amitől féltem. Egy szó nincs benne arról, hogy cseréljük le a búzalisztet kókuszlisztre, stb., sőt, a konkrétan a táplálkozásról szóló rész egészen rövid. Fejezetenként veszi sorra a civilizációs betegségeket, mint cukorbetegség, szív- és érrendszeri betegségek és a többi, rengeteg vizsgálati eredménnyel támasztja alá ezeket, és a végén, amikor az olvasó már kívülről fújja, hogy mi mit okoz, összefoglalja, hogy hogyan is kéne táplálkozni. Annyira logikus! És látom is a környezetemben, nem is a szigorúan betartott paleolit diéta, de a lowcarb diéták előnyét. Én a kilencedik kilómat fogyom éppen, nem eszem krumplit, rizst, kenyeret, tésztát, minimalizálom a cukrot, kevés hüvelyest és tejterméket fogyasztok. Helyette sok zöldséget, gyümölcsöt, valamennyi húst és tojást eszem. Csokit nem tudom, mióta nem ettem... étcsoki van itthon sürgős szükséghelyzetre, de ha desszertre vágyom, natúr gesztenyemasszát vagy magkeverékeket, aszalt gyümölcsöt eszem. Magam se hittem volna még pár hónapja... Kedvem lett mozogni, ez is összefügg a diétával és a fogyással is. Nagyon kíváncsi lennék, hogy egy alapos vizsgálat milyennek találna most... nem egy orvosi rutin vérvétel, hanem egy olyan, mint a könyvben hivatkozott táplálkozási vizsgálatok. És gondolok rengeteg emberre: inzulinrezisztenciával, súlyfelesleggel küzdőkre, a családomra, ahol már generációs halmozódást mutatnak a szív- és érrendszeri problémák, és nem egy rák is előfordult... Semmibe sem kerül kipróbálni. Ha nem jön be, álljatok vissza az eddigi táplálkozásra. De ha van kedvetek, csökkentsétek a szénhidrátot néhány hónapig, és figyeljétek az eredményt! Szerintem megéri.

1 megjegyzés:

Gyöngyi, Tigris/Delfinke írta...

Anno a terhességem előtt fogytam 6-7kg ugyan így, hogy nem ettem krumplit, tésztát, rizst és kenyeret,
de nem volt tudatos, hogy ez a paleolit táplálkozás alapja...
bár én a tejtermékekről nem igen tudok lemondani nekem az is benne volt a repertoárba...
viszont jól hangzik, hogy ez a könyv nem arról szól, hogy szajkózza, mit kell venned, hanem az okozati tényezőket...