2011. szeptember 18., vasárnap

Grillezett rakott zöldségek

Ez az egyik kedvenc ételem :) És ráadásul nagyon egészséges is, és vegetáriánus, ami Péternek is külön jó, ha majd abbahagyja a diétát. Gyerekkoromban nem szerettem a padlizsánt, sem a cukkinit, és még egy csomó mindent nem, aztán amikor Marcit kezdtem el zöldségekkel kínálni, neki csak párolva vagy sütve adtam, és rájöttem, milyen módokon elkészítve szeretem. Azóta, főleg nyáron, gyakran készítek ilyen ételeket, ezt például néhány nyárral ezelőtt találtam ki.
A rakott zöldség mindenképpen nagyon finom, de a padlizsán és főleg a cukkini és a paradicsom elég sok levet ereszt sütés közben, és így a teljes rakott étel inkább párolódik, és a végén is jó sok leve lesz. Kitaláltam egy módszert arra, hogy finom, ropogós zöldségeket lássunk viszont a tányéron is (persze lehet, hogy ez egy régóta létező módszer, csak én hiszem azt, hogy feltaláltam a spanyolviaszt :) ). Elég macerás így, de szerintem megéri.
Mennyiségeket nem tudok nagyon pontosan mondani, mert most épp abból készítettem, ami és amennyi volt itthon, ízlés kérdése is, meg azé is, hogy hányan esznek belőle, ez a mennyiség két felnőttre és egy gyerekre bőven elég.
Tehát, használtam 8 db krumplit, két közepes méretű padlizsánt, egy közepes, zsenge cukkinit, egy nagy fej hagymát, néhány fokhagymagerezdet és sok-sok paradicsomot. A krumplit meghámoztam és karikákra vágtam, majd egy nagyobb teflonos lábosban kis olajon elősütöttem az egészet, gyakran átforgatva. A padlizsánt és a cukkinit héjastul karikáztam fel, természetesen a paradicsomot is. A hagymát héja nélkül :D a fokhagymát pedig felaprítottam.
A krumpli már sült, míg a többit karikáztam. Két serpenyőt ecsettel éppen csak kikentem olajjal, hogy ne legyenek szárazak, és ahány padlizsán- illetve cukkinikarika elfért benne, annyit pirítottam egyszerre szépen kifektetve. Ettől pepecsmunka az egész: mindkét oldalon meg kell pirítani a vékony karikákat, így a nedvességtartalmuk nagy részét elveszítik. Forgatni kell őket, és mivel a serpenyők száma és a bennük foglalt felület nagysága is véges, ez egy kicsit hosszadalmas rész.Közben viszont elkészült a krumpli - nem kell ropogósra sütni, csak ne legyen nyers - és egy nagy tepsi aljára szépen lerakosgattam nagyjából a felét, mint a rakott krumplinál. Mivel már olajos kicsit, a tepsibe nem tettem semmit. Hagymakarikákat teszek rá, ez is kb. a teljes mennyiség fele, sózom, borsozom. Majd jöhetnek a paradicsomkarikák, ide az összeset rátettem, újabb só, bors, ide jött a fokhagyma, bazsalikom, kakukkfű és a vöröshagyma másik fele. Közben folyamatosan forgattam és vettem ki a padlizsánt és a cukkinit. Mennyiségtől, tepsimérettől függően lehet őket két rétegbe tenni, vagy felváltva a karikákat, nekem több volt a padlizsán, így lett egy padlizsánréteg és egy vegyes cukkini-padlizsán. Ezeket is sóztam, borsoztam picit, megszórtam kurkumával is, majd rátettem a krumpli másik felét, a fotón is látszik, hogy nem fedte be teljesen, de az nem baj.
Közepesen forró sütőben ezután még kb. félóra sütésre van szüksége úgy, hogy amikor már majdnem kész, reszelt sajtot szórunk rá, és visszatoljuk, amíg még az is megpirul. Tálaláskor én tejfölt tettem a tetejére, sülés közben összeérnek az ízek, és isteni lesz!
Mivel viszonylag hosszadalmas munka, én az elősütést és a rétegezést már este megcsináltam, így ma csak be kellett tolni a sütőbe. Az ízek biztosan értek azalatt is, amíg egy éjszakát állt, mert sütés előtt is nagyon jó illata volt már.
A hab a tortán pedig az, hogy a paradicsom, és ami a fő, a cukkini éééés a padlizsán is a saját kertemből való volt! Cukkini eddig is volt minden évben, jó sok, de idén Marika néni máshová vetette, nekem meg azt mondta, ne is vessek, mert lesz sok... erre azt a helyet nem szerette, és kikelt ugyan, de apró lett, satnya és nem hozott termést. Nyár közepén tettünk a régi helyére némi magot, ez kikelt, és erről a kései bokorról szedtem tegnap az első termést. A padlizsán pedig az igazi nagy attrakció, első saját termésem, három éve egyre jobb eredményekkel próbálok padlizsánt termeszteni, ami azt jelenti, hogy az első évben eljutottam pár korán elhalt palántáig, tavaly már lettek szép növények, némi virág és egyetlen vacak kis termés, ami szinte rögtön el is fagyott. Idén viszont gyönyörű, hatalmas bokraim vannak, jelenleg is sok virággal, néhány apró terméssel, és most kóstolhattam meg az első beérett gyümölcsét! :)

Nincsenek megjegyzések: