2012. augusztus 26., vasárnap

Walter Lord: Hihetetlen győzelem

Lemaradásom van könyvbeszámolókkal, de hát látjátok, annyi minden történt... Időben nem olyan hosszú a lemaradásom, könyvben három, abból az utóbbi kettő néhány napot igényelt, a Hihetetlen győzelmet viszont hetekig olvastam.
Walter Lord az első abban a műfajban, amelyet angolul "oral history"-nak neveznek. Úgy írt dokumentarista történelmi regényt, hogy felkutatta a konkrét szereplőket, beszélgetett velük, összehasonlította a beszélgetések tartalmát, az egyes visszaemlékezéseket. Rengeteget dolgozott ezzel, időt és fáradságot nem kímélve, és ebből egy érdekes, pontos beszámoló kerekedett a midwayi csatáról.
Azt hiszem, történelmi tanulmányaink során a midwayi csatát talán nem is említették - én legalábbis nem emlékeztem rá, mi történt ott, sőt, az egész csendes-óceáni hadszíntér elég elhanyagolt volt. Mi európai szemszögből tanultuk a háborút, ami persze érthető. (Aztán lehet, hogy csak az én emlékezetem csal.)
Ennek az apró szigetnek a közelében sok minden eldőlt. A japánok elvesztették az uralmat a Csendes-óceán felett, később már nem léptek fel támadóan, így az USA átrendezhette hadierejét. Még el kell olvasnom majd párszor ezt a könyvet, hogy teljesen átlássam, mi zajlott, mert annyi minden zsúfolódott bele néhány napba. Azért is tudtam csak lassan olvasni, mert rengeteg adat, név, hajó- és repülőgépnév és -típus szerepel benne, sokszor visszalapoztam vagy újraolvastam két-három mondatot. Megint úgy jártam, hogy a könyv eleje kicsit nyögvenyelősen ment, amíg nem indulnak be igazán az események, de utána már haladtam. Nagyon tetszett, hogy Lord nem áll egyértelműen valamelyik oldalra, tárgyilagosan leírja az eseményeket, elismeri a teljesítményt és beszámol a hibákról is mindkét fél esetében. A japánok ott számították el magukat, hogy azt gondolták, meglepetés lesz a támadásuk, az amerikaiak pedig annak ellenére, hogy pontosan tudták, hol és mikor várható, mégis hihetetlen mennyiségű repülőgépet, embert és lőszert, bombát áldoztak - viszont végül győztek. Nem sokon múlt, de sok múlt rajta. 
A könyv végén a hazatérésről is található beszámoló, illetve kielemzi az egymásnak ellentmondó emlékeket, hogy egyes mozzanatok hogyan is történhettek valójában. Van, amire máig nem derült fény, és talán soha nem is fog. Akit érdekel a történelem, a második világháború története, olvassa el ezt a könyvet.

Nincsenek megjegyzések: