2012. május 12., szombat

Time Management

Ezen a héten a hét gondolata, vagyis inkább kérdése az, hogy van-e valamilyen trükkünk az idő kezelésére. Hogy ne folyjon ki a kezünk közül, hogy a miénk legyen, és gazdálkodjunk vele. 
Az én time management technikám a multitasking. (Háhá, ezt a mondatot mindenképpen le akartam írni, olyan szép magyaros és abszolút rám jellemző. - ez irónia volt!)
Szóval azt akartam mondani, hogy mindig egyszerre csinálom a dolgokat, és kihasználom a perceket. Amíg magától sül a hús, a köret már kész, és a teavíznek még van pár perce a felforrásig, addig kötök egy fél sort a kendőmbe. Vagy például naponta többször melegítek bögrében teát, az alkalmanként két perc, a délutáni, kávé helyetti fekete teám hat. Meglepően sokat lehet mosogatni két perc alatt, vagy befújkálni tisztítószerrel a tűzhelyet, összedobni egy szendvicset a gyereknek, ilyesmi.
De hogy ne csak a konyhában maradjunk, nálam nagyon ritkák az üresjáratok. Nincs pl. olyan, hogy leülök és elolvasok egy újságcikket, mert közben kötök. Tévénézés közben is kötök vagy vasalok. Akkor nézek csak és kizárólag filmet, ha az urammal ez az esti romantikus programunk egy pohár bor kíséretében.
Egy másik időnyerő, szervező módszer az öt perces takarítás. Már említettem pont a múlt heti játékban, hogy így könnyebb, mert nincs az az érzésem, hogy valami óriási melóba vágtam bele, plusz változatos is. Felhúzom a telefon időzítőjét öt percre, és belekezdek valamibe az egyik helyiségben. Ha csörög, újraindítom és egy másikban folytatom. Persze a végén a porszívózást, felmosást már egy húzásra csinálom, az úgy egyszerűbb.
Hosszabb távon mindent beleírok vagy a telefonomba, vagy a naptáramba, ideális esetben mindkettőbe. Anyósomnak pedig már külön naptára van arra, hogy írjuk bele, hogy mi szülők mikor hova megyünk, és igényeljük-e az ő segítségét, és ha igen, hány gyerekre, vagy csak arra, hogy ő addig itthon legyen. Akármilyen távoli is egy időpont, amit ma megtudok, felírom. 
Időnyerő tényező még a menütervezés, ha el nem felejtem. Elvileg keddre álltam be, de ma szombat van, és még nem tudom a jövő heti menüt, úgyhogy most olyasmiket lenne praktikus terveznem, amihez a legtöbb dolog van itthon. De ha sikerül megterveznem, akkor már azzal is sok időt nyertem, hogy a következő héten elmarad a jaj mit főzzek lamentálás, másrészt azzal, hogy minden van itthon, előkészíthetek dolgokat előző nap. 
A multitasking hátránya, hogy akkor se nagyon tudok csak egyvalamivel foglalkozni, ha a gyerekeimmel vagyok. Persze van olyan, hogy játszunk, és akkor csak játszunk, ez megy. De mondjuk a kertbe nem tudok úgy kimenni velük, hogy ők játszanak, én meg csak nézem őket. Valamit biztos kiszúrok, amit meg kell csinálni, és ők majd közben játszanak mellettem :) Viszont az nem zavar, ha megszakítanak munka közben, és időnként ellenőriznem kell őket, vagy meglökni a hintát, visszaállítani a kerekeire a teherautót vagy megpuszilni egy beütött térdet.

4 megjegyzés:

Gabka írta...

Szerintem ez a multitasking-dolog az, ami miatt az ember lánya nem bolondul bele házimunkába, gyereknevelésbe.
Annyiszor hallom más anyukáktól, hogy jajj semmire nincs idő, jajj mindig hullafáradt... Én erre mindig a jó szervezést szoktam javasolni, de talán jobban megértik, ha innentől - utánad szabadon - a multitaskingolást javaslom. :-)
Nálam is egyszerre sok dolog megy, amit lehet egyszerre csinálni, azt bizony egyszerre szoktam. Ilyen nálam pl. reggel a kávéfőzés ideje alatti mosogatógép kipakolás, vagy ha felmegyek a mosókonyhába - főleg mióta pocakos vagyok és nem esik jól hatvanhatszor lépcsőt mászni - egyszerre megy minden, amit odafönn lehet. Ki-bepakolom a mosógépet, teregetek, hajtogatok, vasalok, közben átszaladok a szomszédos dolgozószobába letörölni a port vagy meglocsolni a virágokat, stb. De abszolút remekül tudok egyszerre főzni, sütőt tisztogatni, mesenéző gyerekre felügyelni és közben nagyon jót csevegni telefonon Eszterrel. :-))
Hajrá multitasking! :-)

Babi néni írta...

Jaj, én is így vagyok vele. Már filmet se tudok nézni, ha nem blogolok, horgolok vagy olvasok közben valamit... Egyszerűen unalmassá vált csak egyfélét csinálni egyszerre. Borzasztó, és így ráadásul mindenhol csak félig vagyok jelen.

Orsi írta...

Én is sokszor igyekszem egyszerre csinálni dolgokat, de nem is tudtam, hogy ennek ilyen trendi neve van. :) Azt hiszem, téged olvasva lenne még hová fejlődnöm, de talán nem vagyok reménytelen.
Szeretem olvasni az ilyen praktikus dolgokról szóló bejegyzéseidet (is), mindig tanulok valamit. :) Írj ilyeneket máskor is!

Timi írta...

Orsi, ezek szerint mégis trendi lettem :D Munkahelyeken ragadt rám :)

Altair, kicsit megrázott, amit írtál, ez a nem jó oldala. Azóta igyekszem jobban odafigyelni erre.