2012. február 11., szombat

A máglya, a zoknik meg a csontváz

Régen írtam már gasztronómiait, mert hát nem főzök-sütök mostanság különöseket, a legutóbb Limara spanyol briósát emlegettem, azt hiszem, de akkor csak linkeltem a receptet, mert hát azok Limara tollai, én nem ékeskedem velük. A mai ebéd sem különlegesség, viszont abból a szempontból mégis, hogy a levest is, a második fogást is most készítettem életemben először, és milyen kár volt! Fokhagymalevesről és máglyarakásról van szó, az előbbiért köszönet Kincsőnek, az utóbbiért pedig anyukámnak :) Recepteket is írok, mert elhatároztam :)
Tehát a fokhagymaleves. Nagyon egyszerű, kell hozzá:
1-1.5 fej fokhagyma (az enyémek jó nagy fejek voltak hatalmas, duci gerezdekkel, nagyon intenzív íze lett)
olaj
liszt
tejföl és/vagy főzőtejszín
só, bors
leveskocka vagy fűszerek ízlés szerint, én vegamixszel fűszereztem.

A fokhagymát fokhagymanyomón átnyomom, hű de meglepő :) és olívaolajon kicsit megpirítom. Rászórok egy-két evőkanál lisztet, és hozzáadom a tejfölt vagy tejszínt (én mindkettőt használtam), elkeverem és felöntöm vízzel. Fűszerezem, felforralom és tulajdonképpen kész. Én elkevertem botmixerrel, mert a liszt a tejfélével csomósodott, és levesbetétnek napraforgómagot kevertem bele. A fokhagyma nagyon egészséges, főleg ilyenkor télen, és természetes antibiotikum!

A máglyarakás is  jóval egyszerűbb, mint gondoltam, nem is tudom, miért nem csináltam mostanáig, pedig hogy szeretem! Ennek a receptje:
5 db tegnapi zsemle
fél l tej
3 alma
3 tojás
6 ek. cukor
15 dg darált dió
1 citrom héja
maréknyi mazsola
2 ek. baracklekvár

A tojások sárgáját 3 ek. cukorral habosra verem. A tejet felforralom, és amikor langyosra hűlt, a cukros tojáshoz keverem. Egy jénai tálat kikenek vajjal, megszórom zsemlemorzsával is. A zsemléket felszeletelem és a cukros, tojásos tejbe mártogatva leteszek egy réteget a tál aljára. Erre jön egy réteg almaszelet, majd megszórom a maradék cukorral, citromhéjjal és mazsolával elkevert dióval, és így rétegezem, a tetejére zsemle kerüljön. Betolom a sütőbe - hőfokot nem tudok, én hideg sütőben kezdtem, fokozatosan melegítve. Amikor kezd illata lenni, átsülni, akkor habbá verem a három tojás fehérjét, a keverés vége felé hozzáteszem a lekvárt is, rákenem a rakás tetejére, és készre sütöm. Ez volt tegnap az ebéd - ilyenkor látszik meg, hogy félbemarad a blogbejegyzés, mert tegnap már nem volt energiám félkézzel pötyögni :).

No, a zoknikról meg a csontvázról mégis majd egy következőben. Most inkább még annyit, hogy a máglyarakás előkészítése közben nagyon jó kis minőségi időt töltöttem Marcival :)

3 megjegyzés:

Detti írta...

A máglyarakás nálunk heti vendég. Nem tudok eleget csinálni. Igaz, nekem anyci receptje van, de szerintem elronthatatlan. Most is gőzőlög egy a sütőben. :)

Ági írta...

Ez Anyu-féle máglyarakás? Semmi módosítás? :) Mert akkor én is megcsinálom :)

Timi írta...

Teljesen az :)