2012. június 4., hétfő

Kókusztej

A fokozatos áttérés egyik fontos eleme nálam a tejpótlás. Le lehet teljesen szokni a tejről, csináltam már, az se volt gond: a reggelihez gyümölcsteát ittam, a délutáni kávé helyett pedig erős fekete teát. De azt el kell ismerni, annyival finomabb, hangulatosabb egy nagy bögre forró tejeskávé... Szóval, milyen tejet isznak a paleolitok? Szójatej nem jön szóba, a rizs és a zab gabona, bár a zab kompromisszumos, azt egyelőre, kezdőként biztosan fogok használni, de pont a zabtejjel készült kávé nagyon nem ízlett. Van még a kókusztej, konzerv formájában lehet kapni, bár én még nem találkoztam vele, de akkor nem is kerestem. Mielőtt azonban elmentem volna kókusztej-felderítő körútra, szembejött egy recept: hogyan készítsünk kókusztejet házilag? Nagyon egyszerűnek tűnt, úgyhogy ki is próbáltam, kicsit persze megváltoztatva. Így csináltam:
1 liter víz
20 deka kókuszreszelék (állítólag fontos, hogy ne kénnel tartósított legyen - hát, erre ez nem volt ráírva)

A vizet felforralom, beleszórom a kókuszreszeléket és pár percig forralom, aztán állni hagyom. Amikor legközelebb arra járok, megbotmixerezem, majd egy tálba tett textilpelenkára öntöm, a pelust összekötözöm egy madzaggal és felakasztom. Egy ideig folyik, majd csöpög belőle magától is a kókusztej, aztán csavargatni kell. A kókuszzsír egész biztosan jót tesz a bőrnek, nagyon finom volt utána a kezem :) Nem bonyolult, csak mintha ruhát csavarnánk. Amikor nem jött belőle több, a száraz kókuszrostot visszatettem a lábosba, és már csak fél liter vízzel öntöttem fel, és újra felforraltam, lecsöpögtettem, kicsavartam. Így lett 1 1/4 liter kókusztejem, és egy tálka száraz kókuszrostom, amiből kókuszlisztet lehet darálni. A kókusztejet egy nagy befőttesüvegbe töltöttem és betettem a hűtőbe. Ahogy áll, kiválik a tetején a kókuszzsír, amit le lehet szedegetni, és felhasználni sütéshez, főzéshez.
A ma délutáni kávémat már ezzel ittam, úgyhogy kipróbálva, és kifejezetten finom. A szokásos kis édességem helyett pedig mazsolát rágcsáltam hozzá :)

8 megjegyzés:

Mandula írta...

Ez nagyon jó ötlet és tetszik, hogy minden "része" felhasználásra kerül!
Köszi, hogy megosztottad!

Orsi írta...

Bár én nem tartok ilyen spec diétát, ki fogom próbálni! Épp ma láttam valamelyik akciós katalógusban a kókusztejet, valami 3 dl körüli volt kb. 500 ft...

Eszter írta...

én por alakban veszem a kókusztejet, nálunk ezt szeretik a legjobban, főleg azért, mert nem nyákosodik, és nem ülepedik. A kókuszzsír nagyon jó fagyiba!

Timi írta...

Fagyiba, komolyan? Hogyan?

Igen, nekem is az tetszik legjobban, hogy mindene hasznosul, és így még olcsóbb is, mint a tehéntej.

Emese írta...

Ha kész a konyhám én is kipróbálom és Marcinál is bevezetem a kókuszt :)

Eszter írta...

http://pocakpanna.blogspot.hu/
http://alexandragasztroblogja.blogspot.hu/search/label/fagylalt
őket ismered?

Timi írta...

Igen, ismerem, de a fagyijukat nem néztem. De ma megkóstoltam kicsit a hűtőből kivett, még kemény kókuszzsírt, és rögtön megértettem a fagyit :)

Eszter írta...

még ez a kókusztejről: http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2012/06/kokusztejes-malnaturmix.html